Bergen – Kirkenes – Bergen 2017

Op zoek naar het Noorderlicht.

We gaan dit jaar met Kerst en Oud en Nieuw eens een keer iets heel anders doen! We gaan op reis naar Noorwegen en schepen daar, in Bergen, in op de Kong Harold (https://www.hurtigruten.com) voor een twaalf daagse reis langs zo’n 34 havens om de post rond te brengen.Op het plaatje zie je de route die we varen. Onderweg hebben we nog een aantal excursies geboekt maar daar vertel ik later meer over. Zoals je boven aan de blz. kan zien gaan we er voor om het Noorderlicht te gaan zien; garantie hebben we niet maar……….

Vrijdag 22 december 2017: BERGEN

Het is nu inmiddels zaterdag en we zijn al aardig ingeslingerd, de eerste vaaruren waren door diepe kuilen en over hoge toppen.
Met een half uur vertraging zijn we geland in Bergen (waarom dat vraagteken er staat….?) waar het natuurlijk regent zoals ons beloofd! Het regent er n.l. 300 dagen per jaar dus zou het tegenvallen als het niet zo was geweest. De transfer naar de boot sloot mooi aan en na het inchecken en een veiligheids- instructiefilm mogen we aan boord. We vinden op dek 7 heerlijke relaxstoelen en de eerste paar uur vermaken we ons hier al lezend. Om zes uur mogen we eten en deze eerste avond is dat in buffetvorm. De keuze is reuze en we genieten van alle lekkere hapjes. Inmiddels hebben we ook maar een wijnarrangement geboekt voor de komende dagen zodat we iedere avond bij het eten een passende wijn kunnen drinken; het is tenslotte vakantie!
Na een zeer leuk informatie verhaal van een clowneske Noor vinden we het welletjes en vertrekken we naar onze hut. Het regent nog steeds pijpenstelen dus buiten staan om de eerste afvaart mee te maken is er niet bij.

Zaterdag 23 december 2017: MALOY-MOLDE
Om half 8 zitten we al aan het ontbijt naast mensen die we goed kunnen verstaan maar toch is het ander Nederlands….grappig! Het zijn Zuid-Afrikanen en zijn dus ver van huis en inmiddels ook al even onderweg geweest voordat ze hier waren. Na het ontbijt vertrekken we naar het buitendek en het grote genieten kan beginnen. De wereld glijdt aan ons voorbij terwijl het langzaam lichter wordt en het zicht steeds beter. De zon komt hier pas om 10.05 op, de lucht is nog steeds grijs maar toch is het prachtig! Donkere bergen vooraan met de besneeuwde toppen erachter.

Af en toe een dorpje en soms zomaar een huis op een mini eilandje. Er brand kerstverlichting dus waarschijnlijk wel bewoond……je kan je fantasie de vrije loop laten… We stoppen in de kleine haven van Torvik en gaan dan weer het fjord uit. Het weer is inmiddels weer slechter geworden dus wordt het  tijd om naar binnen te gaan. We zijn echt de hele morgen buiten geweest en kunnen zo door lopen naar de lunch.

We gaan, ondanks de regen, toch maar het Stadje Alesund in. Een stadje in Jugendstil stijl met een uitdaging om de ruim 400 treden te beklimmen naar een uitzichtpunt. Het regent zo hard dat we na een half uur rondlopen doorweekt zijn en terug gaan naar de boot. Het is een mooi stadje maar niet als het zo nat is. Aan boord is genoeg te doen. We gaan naar een presentatie over Noorse kerstgewoontes, leuk en informatief. Om zes uur gaan we voor het eerst aan onze gereserveerde tafel eten. Het blijkt dat ze alle Nederlanders bij elkaar gezet hebben; wel zo gezellig! Het eten is heerlijk en de kilo’s die er voor de vakantie af waren zullen erna wel weer aanzitten!

Na het eten wordt de kerstboom versierd op dek 7 en worden de kerstliedjes geoefend. Het is een dolle boel en een zooitje ongeregeld maar wel heel leuk. Ook doen we (ze) een dansje om de boom (tsja iemand moet het filmen 😂). We besluiten vroeg te gaan slapen omdat het afgelopen nacht niet zo goed gelukt was met die onrustige zee!

Zondag 24 december 2017: TRONDHEIM – RORVIK

Om 6 uur liggen we in de haven van Trondheim. We blijven hier tot 10.00 uur liggen zodat we een wandeling kunnen gaan maken. De kathedraal moet erg mooi zijn dus na het ontbijt gaan we meteen op pad. Het is glad en er liggen nog restjes sneeuw. Gelukkig is het droog en met spikes onder de schoenen maken we een heerlijke wandeling. Er zijn hier veel lampjes en dat maakt het allemaal zeer fotogeniek. Bij de kathedraal is het sprookjesachtig mooi! Natuurlijk is hij op dit vroege uur nog niet open!

Op de terugweg gaan we langs De Oude Stadsbrug (1861). Dit is een van de beroemdste plekken van Trondheim en vormt de verbinding tussen het stadscentrum en de oostelijke oevers van de rivier. Als we weer terug zijn aan boord vermaken  we ons de rest van de ochtend weer op het buitendek met het fotograferen van de mooie luchten en  vergezichten. Tijdens de lunch komen we langs deze prachtige vuurtoren die zomaar midden in het water staat. We zijn nu onderweg naar Rorvik waar we om zes uur aankomen. Om drie uur is er een mooie informatieve film over het Noorderlicht, dit inspireert ons om ons fototoestel met statief alvast klaar te maken en in te stellen voor het eventuele Noorderlicht……De index voor deze avond is 2.6 op een schaal van 1 tot 10 is de kans dus niet erg groot!

De Noren vieren kerst dus op 24 december. Dit is uit praktische overweging ooit ontstaan in verband met weersomstandigheden! Wij kleden ons dus mooi aan en zijn om zes uur klaar voor het grote kerstdiner. Ook weer in buffetvorm en we genieten van krab, kreeft, zalm, paté, kaas…..noem maar op want het staat er allemaal! Een overdaad aan lekker eten en we liggen inmiddels in de haven, dus ook stil en dat is wel zo fijn. Na het eten gaan we naar de kerstboom op dek 7 en doen mee aan het zingen van de kerstliedjes en het rondje rond de boom. We hadden tenslotte gisteravond niet voor niets geoefend. Ook drinken we een glaasje aquavit want ook dat is hier traditie maar daarna schakelen we snel over op de Baileys. Om een uur of 11 besluiten we te gaan slapen en door de drank lukt dat aardig snel….maar dan om even voor 12 uur gaat de omroep installatie aan en ja hoor Noorderlicht alarm. Half dronken van de slaap springen we uit bed, trekken onze kleding aan ( alles lag klaar) en binnen een minuut staan we buiten en aanschouwen we een van de mooiste natuurfenomenen die er bestaan. Ik ben sprakeloos! Wauw wat is dit mooi en bijzonder maar dan herpak ik mijzelf en begin te fotograferen want deze herinnering wil ik ook heel graag vastleggen! Door de goede voorbereiding staat het fototoestel helemaal ingesteld maar toch valt het wel een beetje tegen om een goede foto te maken op een bewegend schip.  Je snapt dat van slapen niet veel komt de eerste tijd, de adrenaline werkt nog lang na……

Maandag 25 december 2017: POOLCIRKEL – STAMSUND

Maar ja om even over half 7 begint de omroepinstallatie weer te praten….van een beetje uitsla- pen komt hier echt niets terecht.  We passeren over 15 minuten de poolcirkel….hup uit bed en in de kleren en naar buiten. Het is natuurlijk nog stikke donker en als we het eilandje Viking passeren, dat precies, op de poolcirkel ligt is er weinig te zien. Maar toch wel weer bijzonder. Later op de dag komt Neptunes nog aan boord om iedereen te dopen, dat is traditie als je de poolcirkel overgaat. Wij gaan douchen en ontbijten. Vandaag passeren we een “vogeleiland” en dat is natuurlijk wel een beetje ons ding. We installeren ons in de relaxstoelen en wachten tot het moment daar is…althans……ik kan niet wachten! Jas aan, muts op en naar buiten en het is weer prachtig. De zon komt hier pas om 11.07 op maar toch is het redelijk licht buiten en het is genieten! Vogels zien we bijna niet maar ach de mooie vergezichten compenseren het gemis.

Om half 12 gaan we al lunchen want om 12.15 begint onze eerste excursie. Zonder verrekijker en fototoestel met  telelens in de eetzaal zien we de eiders onder ons raam voorbij zwemmen…..grrrr!

Vandaag dus naar de Saltstraumen. Een getijde stroming, vier maal per dag (tussen eb en vloed) worden enorme watermassa’s door de zee-engte gestuwd, zowel naar binnen als naar buiten. 372 miljoen kubieke meter water met een gemiddelde snelheid van 29 km per uur. Over het fjord is een mooie brug aangelegd zodat de bewoners aldaar niet meer met bootjes over hoeven te varen in de o zo gevaarlijke stroming.
We krijgen in de bus oortjes en zowaar is er een Nederlands gesproken kanaal bij. Eerst is er een rondtoer door Bodo met uitleg wat we allemaal zien, dit wordt ook ondersteund door filmbeelden op het grote tv scherm voor in de bus, waar wij toevallig op de eerste rij zitten. Als we ergens heel langzaam rijden zien we een enorme zwerm vogels….neee….ja…..het zijn echt allemaal pestvogels: zoveel bij elkaar wauw! Later nog een keer en even hebben we geen interesse in de stem in onze oortjes! Als we de stad uit zijn moeten we een half uur rijden door een prachtig besneeuwd landschap. Genieten hoor!

Helaas is de stroming niet zo spectaculair als wij er zijn maar, door de uitleg onderweg, kan je je wel goed voorstellen hoe het kan zijn. Ook schijnt het een pleister plaats voor eiders te zijn maar helaas zijn die ook met kerstverlof! We lopen een half uur rond op onze spikes en gaan dan weer terug in de bus.

Ondertussen is het ook alweer donker aan het worden. Weer terug in de bus krijgen we een mooie film te zien over de vier jaargetijden in het Saltfjord.
Tijdens het eten appen we wat met de familie, die dit jaar zonder ons kerst moeten vieren, maar door alle communicatiemiddelen van tegenwoordig zijn we toch een beetje bij elkaar. Dan gaan we ons snel warm aankleden want het is heel helder buiten. Het spektakel gaat beginnen……het Noorderlicht is rondom ons heen en niet heel even, nee als we rond half een naar ons bed gaan is het nog steeds aan de gang. We zijn inmiddels koud, moe, aan een borrel toe en heel diep onder de indruk van dit prachtige fenomeen!!! Wat een geluk hebben wij dat het gewoon de hele avond duurt.

Een mooi moment is als de boot een heel nauw fjord invaart (het Trollfjord), hoge besneeuwde wanden die verlicht worden door het grote zoeklicht van de boot. Sprookjesachtig of feeëriek hoe je het ook noemen wil. Je merkt aan alle mensen die buiten zijn dat ze onder de indruk zijn want het is gewoon muis stil!

Dinsdag 26 december 2017: HARSTAD – SKJERVOY
We zijn toch weer vroeg wakker en gaan ontbijten als we aan de kade liggen in Harstad. Hier is het -15 en er ligt een dik pak sneeuw op de kade. Brrr we blijven voorlopig nog even lekker binnen! Het wordt steeds later dag, de app geeft geen tijd meer aan voor de zonsopkomst je raakt helemaal ontregeld. Toch is er tussen een uur of 10 en 2 uur ’s middags genoeg licht om te fotograferen en te genieten van de wereld die aan ons voorbij trekt.

Alsof je je in een levende kerstkaart beweegt. IJsbergen, onbewoonde verten en schattige rode vissershuisjes. We maken het allemaal mee want lang slapen lukt toch niet daarom zitten we als eerste op het panoramadek en zien we de donkere nacht langzaam verdwijnen.
Vandaag weinig activiteit, om twee uur zijn we in Tromso waar we tot zes uur blijven liggen. We gaan een stukje wandelen, helaas vieren ze hier ook tweede kerstdag en alle winkels zijn gesloten. Als het weer begint te sneeuwen gaan we maar weer vlug terug aan boord. Na het gezellige diner kleden we ons weer snel om en vertrekken we naar buiten. Wat we nu meemaken gaat je grootste fantasie ten boven. Wat is dit prachtig, het Noorderlicht danst door de lucht. Je ziet het licht heen en weer gaan, het is bijna niet uit te leggen wat een prachtig gezicht dit is. Ik pink stiekem een traantje weg want zo iets moois heb ik nog nooit gezien.
De lucht om ons heen is soms helemaal groen, dan zijn er weer strepen, vlammen en waaiers. WAUW!

Woensdag 27 december 2017 HAVOYSUND – MEKAMN
Vandaag gaan we de Noordkaap bezoeken en omdat de boot dan om 11u15 al in Honningsvag is moeten we al om half 11 lunchen. Euhhh ja dus maar weer vroeg uit bed om te ontbijten zodat er in ieder geval wat tijd tussen zit. Je raakt hier echt helemaal de kluts kwijt…..We moeten ongeveer drie kwartier rijden voordat we bij de Noordkaap zijn. Gelukkig doen ze hier niet aan code rood en rijdt alles gewoon op tijd. De weg is helemaal besneeuwd en langs de kant zien we hoge sneeuwwallen. Het schijnt normaal te zijn! De reisleidster babbelt er lustig op los zodat we een hoop komen te weten over dit eiland, de mensen die er wonen, de visvangst en het weer. De drie kwartier zijn zo om. Gelukkig is het nog een beetje licht als we in dit desolate landschap aankomen bij het monument van de Noordkaap. Er is hier verder niets dan een monument, souvenirshop, filmzaal en restaurant. Geen bomen, dieren, vogels of wat dan ook…..leegte en sneeuw!
We lopen natuurlijk even naar het monument en maken ons meest noordelijke selfie en gaan dan lekker aan de warme chocolademelk. Ik ga nog even terug naar buiten voor wat fotootjes en dan is het alweer tijd om terug te gaan. Het is inmiddels ook al weer donker. Hier komt de zon twee maanden per jaar helemaal niet boven de horizon en moet je het doen met twee uurtjes schemering. Op een bewolkte dag, zoals vandaag, is het helemaal deprimerend!

Terug aan boord wonen we een lezing bij over de grote poolexpedities met het schip de Fram en hoe dit Noorwegen heeft veranderd! De lezing wordt gegeven door de clowneske Noor (zie dag 1) en dat doet hij bewonderenswaardig goed. De zee is erg ruw momenteel en met het diner, dat vandaag in buffetvorm is, is dat best lastig. We zien af van de soep! Gelukkig zijn we helemaal ingeslingerd en hebben we er geen last van en smaakt het ons weer goed. Vannacht weinig kans op Noorderlicht dus gaan we even wat slaap inhalen.

Donderdag 28 december 2017 VADSO – KIRKENES – BERLEVAG
Tsjonge wat een kuilen vannacht maar desondanks toch een lekkere lange nacht gemaakt en zijn we klaar voor de huskytocht die we straks gaan maken. Met de bus worden we vervoerd, de stad Kirkenes achterlatend rijden we in een prachtig winters landschap. Het is hier wel heel koud en gelukkig krijgen we bij de husky’s nog een extra overall aan en hele dikke handschoenen. Dat laatste is een beetje lastig als je wilt fotograferen! Onze menner stelt zich voor en legt uit wat we wel en wat zeker niet moeten doen als we op de slee zitten. Jan mag achterop en ik tussen zijn benen er voor. Voordat we het weten glijden we over de sneeuw de vlakte op, kleine heuveltjes nemend door bosjes heen en voor ons een prachtig uitzicht. Ohhh wat is dit gaaf. We hebben een super heldere dag zodat we ook onderweg foto’s kunnen maken. Onze hondjes rennen enthousiast door en ze zijn te schattig om te zien met hun rode sokjes aan.

Onze menner vertelt onderweg het een en ander maar ik zit helemaal in mijn eigen bubbel en kan echt alleen maar met een big smile van de wereld om mij heen genieten. Soms staan we ook even stil en kunnen de hondjes even rusten maar wat de werkelijke reden ervan is weet ik niet totdat onze menner vraagt of hij een foto van ons moet maken…natuurlijk dat hoort er ook bij!

Veel te snel zijn we alweer terug, we aaien even de hondjes als dank en gaan ons weer omkleden. Die extra overall was echt wel nodig want van stilzitten bij -14 wordt je best koud.

We bezoeken ook nog het ijshotel. Prachtige sculpturen sieren de ingang van het hotel en met verschillende lichten erop krijg je een bijzonder effect. Elke kamer heeft een andere sculptuur en een andere kleur licht. Het ziet er leuk uit maar brrrrrr ik zou hier toch niet willen logeren. Precies op tijd zijn we weer terug bij de boot en vertrekken we voor de weg terug naar Bergen. Inmiddels is het ook alweer donker ( 1 uur ’s middags) en tijd voor de lunch. ’s Middags gaan we naar een informatieve film over de Pomoren. De Pomoren zijn de bewoners van het Russische Noorden die zich vestigde langs de kuststreek van de Barentszee alwaar wij ons momenteel ook bevinden. Interessant verhaal!

De wind trekt steeds verder aan tot kracht 7 en de boot hobbelt aardig over en door de golven. Vanavond is het beter om niet aan dek te gaan dus gaan we vroeg ons mandje in. Door het slechte weer slaan we zelfs een haven over. Je zal maar op je post zitten te wachten!

Vrijdag 29 december 2017 HAVOYSUND – SKJERVOY
De rit om de noord zit er bijna op en nu wordt het geschommel langzaam minder. We varen  weer beschut tussen eilanden door en zijn op weg naar Hammerfest waar we even de benen kunnen strekken. Ook hier zijn de spikes nog nodig als je wilt wandelen. We lopen een stuk langs het water maar helaas zien we geen vogels. We hebben nog maar weinig vogels gezien en wat we zagen was ver weg of het was te donker om te onderscheiden wat het nu precies was. Het is wel mooi weer en de kou valt reuze mee.

De rest van de dag lummelen we een beetje rond. Na het diner gaan we naar de explorerbar; hier is het vanavond extra druk omdat we om middernacht nog naar een concert gaan in Tromso. De muzikant in de bar doet zijn best en om 10 uur is er een storytelling. Torsten vertelt een sprookje over een Nissen; grappig hoor! Even later is er een modeshow deze wordt gelopen door het personeel en zij showen de kleding uit de winkel. Errug leuk en de stemming zit er goed in.

Om 23.45 gaan we met de bus naar de IJszeekathedraal in Tromso waar we een prachtig “kerst” concert bij wonen. Door de specifieke bouw van de kerk is er een goede akoestiek die zeker benut wordt door de zangeres. Ondersteund door piano en dwarsfluit worden er een aantal Noorse, Zweedse en Deense kerstliederen ten hore gebracht. Genieten en als aan het einde Silent night gezongen wordt moet je gewoon even slikken zo mooi als dit is.

Zaterdag 30 december 2017. HARSTAD – TROLLFJORD – LOFOTEN – STAMSUND
Vandaag zijn we weinig aan land dus heerlijk lezen, kijken, fotograferen, genieten, verbazen en luisteren naar de lezing die deze keer over het ontstaan van de Hurtigruten gaat. Miranda (zo heet ze niet maar ze lijkt heel erg op de Miranda van de gelijknamige comedy serie van de BBC en ze praat ook nog precies het zelfde. Een aanrader als je dit nog nooit gezien hebt en je van engelse humor houdt!) verteld met veel passie het verhaal ondersteund met mooie foto’s. Buiten is het grijs vandaag, het sneeuwt en de wind is koud dus de Lofoten trekken voorbij in een grijze soep. Vandaag een speciaal lofotenbuffet als diner, hmmm het was weer lekker! Gelukkig liggen we tijdens het eten even aan wal als we zelf ons eten moeten halen. Het is niet helder buiten dus na een half uurtje houden we het voor gezien en gaan we met een borreltje in de explorerbar zitten en lezen nog wat voordat we naar bed gaan.

Zondag 31 december 2017 POOLCIRKEL – RORVIK
Om 9.15 passeren we weer de poolcirkel, nu is het gelukkig licht zodat we Vikingeiland kunnen zien met zijn monument. Net op het moment dat we de poolcirkel passeren vliegt er een gigantische zeearend de lucht in (hij schrok waarschijnlijk van de toeter van de boot) en vliegt over het eilandje. WAUW hier wordt ik heel blij van!

Het is best koud buiten dus we pendelen een beetje heen en weer tussen de relaxstoelen en buiten. Tijdens de lunch zie ik dat de zon zijn best doet om de bergen om ons heen te belichten en ik ben niet te houden….hup hup hup naar buiten.

Wat een mooi gezicht! Om twee uur is er een lezing over Trollen die we bijwonen. Als ik het dagprogramma ga halen zie ik de maan net boven de horizon uitkomen….neeee…..ja….wauw…ik roep naar Miranda; look behind you…en ze doet het nog ook! Meteen roept ze via de omroepinstallatie om dat de maan aan de lefthandside te zien is maar eigenlijk is het al te laat want de boot is aan het draaien en weg is tie. De lezing was leuk en het sprookje op het einde verteld hoe verschillende rotsen als trollen begonnen zijn maar geëindigd zijn als de bijzondere rotsformaties die we onderweg gezien hebben.

Het vijf gangen diner begint al om half 6 vanavond. We kiezen vanavond voor een lekker flesje bubbels om het nog feestelijker te maken. Het eten is heerlijk en de kok krijgt na afloop een daverend applaus! We gaan na afloop bij een ander Nederlands stel aan tafel zitten en spelen gezellig een spelletje en het wordt een hele gezellige avond. We liggen aan de kade in Rorvik en hier blijven we tot 1 uur vannacht liggen. Het zicht is goed en in de loop van de avond zien we al heel wat siervuurwerk de lucht in gaan. Om half 12 gaan we naar buiten om ons glaasje champagne te halen en om met elkaar het nieuwe jaar in te luiden. Om 10 voor 12 barst het vuurwerk al los (huh denken wij…..maar blijkbaar is dat hier de gewoonte).
En dan is het 2018!
De scheepstoeter brult het jaar in en het is een dolle boel aan dek met aan land nog steeds heel veel vuurwerk!
Het wordt drie uur en dan gaan we als laatste de bar uit (sommige dingen moet je ook in het nieuwe jaar niet veranderen….😂). Wat een heerlijke, gezellige en vrolijke avond!

Maandag 1 januari 2018 TRONDHEIM – KRISTANSUND
Deze dag had ook overgeslagen kunnen worden. Het is moeilijk te beschrijven hoe ik me voel maar dat is de tol die je moet betalen na zo’n avondje doorzakken. Het was het waard! Ontbijten, lunchen, slapen en dineren…..dag 1 januari!

Dinsdag 2 januari 2018 MALOY – BERGEN
Vandaag de laatste etappe en de maan schijnt mooi over het water.

We staan vroeg op en genieten van de laatste uurtjes. Ik loop heen en weer met mijn fototoestel want het is weer prachtig buiten.

Als ik kou staat te lijden op de voorplecht van dek vijf en steeds denk nu; ga ik naar binnen maar toch nog blijf staan zijn daar ineens de Orka’s…..wauw! Ze zijn veel te snel weer weg maar wat een verrassing.

Zo hebben we alles wat in de folder staat gezien deze reis en we spreken met elkaar af dat we het over vijf jaar nog een keer gaan doen maar dan midden in de zomer!